ICT, Nieuws, Personeel

07-02-2017

Waarom een cliëntenportaal van toegevoegde waarde is

Waarom een cliëntenportaal van toegevoegde waarde is
Hoewel zorgverleners veelal huiverig zijn over een cliënten- of patiëntenportaal, zijn zorgorganisaties er erg blij mee. “We krijgen veel minder telefoontjes met de vraag ‘hoe is het met mijn vader’?"

“Toen we overstapten van de map met papieren dossier op de kamer van de cliënt naar het elektronisch dossier merkten we dat het dossier ineens ‘van ons was’”, vertelt Arianne Samsom, projectleider Elektronisch Cliëntendossier (ECD) en cliëntenportaal bij Woonzorgcentra Haaglanden. “Maar het dossier is van de cliënt. Omdat het nieuwe dossier alleen elektronisch beschikbaar was, mochten cliënten dit vanwege privacyredenen niet zonder ons bekijken. Toen ontstond het idee om gebruik te maken van een cliëntenportaal.”

Regierol

En de cliënten, mantelzorgers en eerste contactpersonen van het Haagse woonzorgcentrum zijn er blij mee. Samsom: “Een mantelzorger vertelde mij dat ze het erg fijn vond om nu mee te kunnen lezen hoe het met haar vader gaat. Nu hoeft zij minder vaak te bellen.” Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) komt het portaal als geroepen. “Gelijkheid in informatie is nodig voor shared decision making”, vertelt Edward van Mierlo, Adviseur Functioneel Beheer bij het JBZ. Met het meebeslissen over de behandeling die het beste past, kan de patiënt meer de regierol nemen.”

Cliëntenportaal

Een cliëntenportaal is een online programma waarin de zorgorganisatie verschillende applicaties heeft toegevoegd. Veelal is dit het EPD, agenda met behandelafspraken, inbox voor communicatie met zorgverlener, algemene informatie, e-health met diverse trainingen, eigen profiel, vragenlijst over de stand van zaken en een lijst met alle betrokken zorgverleners. Een cliënt heeft hiertoe toegang via dubbele authenticatie of DigiD. Ook hebben alleen de cliënt en mensen of zorgverleners die daarvoor toestemming hebben gekregen toegang tot het portaal.

Slecht nieuws zien

“Het portaal vervangt het persoonlijk contact tussen zorgverlener en cliënt niet”, vertelt Samsom. “Het is een aanvulling op de reguliere informatieroutes.” Net zoals bij Woonzorgcentra Haaglanden geldt het portaal als aanvulling, vertelt Van Mierlo’s collega Lilian Schiltmans, Projectleider Zorgportalen bij het JBZ. Tijdens de informatiebijeenkomsten is door patiënten en  artsen aangegeven dat een vertragingstijd gewenst is op uitslagen en verslagen. “Het is niet voor iedereen wenselijk, dat slecht nieuws al te zien is op het portaal, terwijl de arts de patiënt nog niet heeft gesproken over wat dit betekent”, vult Van Mierlo aan.

De meerwaarde

Welke meerwaarde heeft het portaal voor de zorgverlener? “Dat is niet altijd even duidelijk als de meerwaarde voor de cliënt of organisatie”, reageert Wendy Nijman, applicatiebeheerder Cliëntenportaal bij GGZ Westelijk Noord-Brabant (WNB). “In eerste instantie waren sommige zorgverleners sceptisch en boden zij weerstand. Zij hadden bedenkingen bij het idee dat de cliënt toegang had tot alle informatie. Inzicht van een cliënt in de rapportage over een (voor hem) moeilijke periode is confronterend en kan discussie opleveren. Zorgverleners voelden zich gecontroleerd. We hebben er daarom voor gekozen rapportage langzaam te ontsluiten, zodat we zowel de cliënt als hulpverlener kunnen begeleiden in het omgaan met deze informatie.”

Cliënt is beter voorbereid

GGZ WNB gaf medewerkers de ruimte om langzaam wennen aan het idee. Zij mochten alle vragen stellen die ze wilden en ideeën aanleveren voor het portaal. Maar uiteindelijk zou het er gewoon komen. Nijman: “Na de totale livegang op 29 juni kregen we de eerste positieve reacties van zorgverleners. Zij vertelden bijvoorbeeld dat een cliënt beter voorbereid was op het behandelgesprek. Ook het secretariaat gaf aan dat er minder vaak telefoontjes binnenkwamen over afspraken. Langzamerhand landde het in de organisatie dat het portaal van toegevoegde waarde is.”

Reageer op dit bericht:

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en advertenties af te stemmen op je interesses. Meer informatie over het gebruik van cookies.