Bouw en verbouw, Facility Management, Nieuws

13-02-2017

Facilitair manager, claim uw plaats in het ontwerpproces

Facilitair manager, claim uw plaats in het ontwerpproces
Foto: EGM architecten
‘Ze hebben al zoveel te doen of ‘Bouwen en beheren zijn twee werelden’, hoor je geregeld. Hoe goed bedoeld ook, de afwezigheid van de facilitair managers aan de ontwerptafel bij verbouw of nieuwbouw wreekt zich in het eindgebruik op tal van punten, aldus Eric Wendel, architect bij EGM architecten.

Gebruikersoverleg

Gebruikersoverleg is een bekend fenomeen in het ontwerpproces voor gebouwen in de zorgsector. De medische professionals worden bevraagd om hun mening te geven terwijl de architect en andere adviseurs het eerder opgestelde Programma van Eisen (PvE) vertalen in een ontwerp passend binnen de gestelde kaders van budget, planning en zorgvisie. Deze medische professionals krijgen veel aandacht zodat er een efficiënt en doelmatig zorgproces binnen het gebouw kan worden gerealiseerd.

Stuurgedrag

Maar het is maar de vraag of de onderhoudsaspecten, het energieverbruik, de gastvrijheidsbeleving en de logistiek daarbij ook zoveel aandacht krijgen. Terecht menen zorgprofessionals vaak dat dit ‘inclusief’ en vanzelfsprekend meegenomen en bewaakt wordt door de betrokken externe adviseurs. Dit terwijl de facilitair manager of medewerker die de gebruikers al zo goed kennen, niet zelden pas bij oplevering geconfronteerd worden met de uitkomsten van het ontwerp, of erger: het gebouw. Dat men in de meeste gevallen wel betrokken was bij het opstellen van het PvE, is zónder bemoeienis in de vervolgfasen geen enkele garantie op een gebouw dat in alle facetten beheersbaar is: de ‘specs’ zijn dan wel gehaald, maar het stuurgedrag?

Nieuwe constructies

Heel Nederland ziet de zorgkostenstijging als een van de grootste budgetproblemen van ons land en iedereen roept dat het beschikbare geld vooral daar moet komen waar het de patiëntenzorg dient. Vanzelfsprekend wordt ook gekeken of de zorggebouwen in aanleg en beheer efficiënter kunnen. Ook nieuwe ‘constructies’ in bouwen en beheren dienen zich aan, waarbij degenen die het gebouw hebben neergezet het ook vele jaren nadien (decennia) moeten onderhouden, verbouwen, financieren en zelfs ‘runnen’.

Lees ook: 5 tips om een ziekenhuis te bouwen

Specifieke expertise

Met onder andere de gedachte dat zorgprofessionals het gebouw van binnen en buiten het beste kennen, geen sores willen die veroorzaakt worden door hun eigen mogelijke falen tijdens de bouw en vooral doen waar zij goed in zijn, komen zij als vragende ‘klanten’ bij de facilitair manager, die toch vaak wordt ingehuurd en een ander briefhoofd bovenaan zijn loonstrook heeft staan dan deze zorgprofessionals. Alle goede bedoelingen en resultaten ten spijt wringt het hier in essentie net zoals bij het eerdere voorbeeld: de kennis en specifieke expertise van het ‘huis’, de wijze van werken en de mensen – patiënten én professionals – moeten voeding geven aan een optimaal ontwerpproces. Met als uitkomst een uitstekend passend en te beheersen zorggebouw.

Delftse Model

In Delft verrees in 2015 het nieuwe Reinier de Graaf Gasthuis, ontwikkeld en gebouwd volgens het zogenaamde Delftse Model. De methodiek van het Delftse Model is eenvoudig en logisch, maar wordt te vaak ontweken: beginnen met een heldere kaderstelling, opdrachtgever zelf verantwoordelijk en leidend in elke fase, bestuurder op afstand (zelf geen deelnemer), versterkte integratie bij en met externe partijen, effectief en strak gebruikersoverleg én eigen (facilitaire) mensen in de projectteams.

 

Plaats in het ontwerpproces

Door de grote eigen betrokkenheid binnen heldere, bestuurlijke kaders en nauwe samenwerkingen met de bouworganisatie is eensgezind, creatief en oplossingsgericht door alle betrokkenen gewerkt aan het nieuwe Delftse ziekenhuis, dat met een kwalitatief hoog resultaat binnen de gestelde kaders, tijd en geld is opgeleverd. Hiervoor bleken dus geen nieuwe, externe of bijzondere constructies bedacht of aangetrokken te hoeven worden, maar kon een in alle opzichten nieuw en ‘eigen’ gebouw opgeleverd worden dat ook in het gebruik en beheer zo beleefd en gevoeld wordt. Een gebouwde omgeving die mede bepaald werd én wordt door de betrokken inzet van de eigen facilitaire kennis, kwaliteiten en ambities. Dus facilitair manager, bewijs uw organisatie en de patiënt een dienst en claim uw plaats in het ontwerpproces!

Reageer op dit bericht:

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en advertenties af te stemmen op je interesses. Meer informatie over het gebruik van cookies.