Facility Management, Nieuws

12-03-2012

Blog: Stoelendans rondom de schoonmaak

Blog: Stoelendans rondom de schoonmaak
Het vakgebied Facility Management maakt drukke tijden door. Aan de ene kant is het vak en de vereniging (FMN) zich aan het ontwikkelen en aan de andere kant zien we dat opdrachtgevers steeds meer vragen om echte toegevoegde waarde en passende hospitality.

En let hierbij echt op de woorden ‘echte’ en ‘passende’. Want in Nederland zijn we zo goed alles met een algemeen sausje te bedekken waarmee we het denken te weten en te redden en daarna op onze achterste benen te staan als het niet goed blijkt te zijn.

Het kan nog erger. Kijk naar de stoelendans rondom de schoonmaak. Een bedrijfstak die zich helaas de afgelopen jaren toch nog niet sterk genoeg ontwikkeld heeft. Opdrachtgevers moeten besparen, bedrijven moeten omzetdoelstellingen halen en de kwaliteitsdoelstellingen blijven als oud vuil op straat liggen. De dupe lijkt nog steeds de schoonmaker te zijn die onderbetaald wordt. En tot overmaat van ramp gebruiken de bonden deze problematiek om zichzelf weer een gezicht te geven. Wat goedkoop! Nee, veeg die trap nu echt van boven schoon. De markt doet het niet ondanks allerlei afspraken en ‘gedragscodes’. Opdrachtgevers: Vraag kwaliteit en betaal er voor en de rust is nabij!

Het kan ook nog veel erger. De maffia staat bijna op de stoep als je sommige aanbestedingen bekijkt. Bij een opdrachtgever is de kwaliteit weggezakt, de zittende leverancier wordt daar 10 maanden voor het einde van een contract op gewezen (kans) en meegegeven wordt dat het vooral ligt aan de kwaliteit (niet trainen en begeleiden) van de medewerkers. Ontkenning alom. De leverancier krijgt de kans en de opdrachtgever schrijft in september een tender uit om te komen tot een mogelijk nieuwe contractant voor een drietal jaren. In de offerte van de zittende leverancier wordt aangeboden dat mocht de opdracht verlengd worden hij bereid is de medewerkers te ‘wisselen’.

U begrijpt het al! De opdracht wordt niet gegund aan de zittende leverancier en hij houdt de nieuwe contractant wel aan de afspraken ten aanzien van verplichte overname van personeel.

Waren die personeelsleden dan toch een ‘vuiltje’ en ging het ook hier weer puur om omzet en niet om kwaliteit. In ieder geval niet om de kwaliteit naar opdrachtgever, medewerker en opvolger. Dus opdrachtgevers, ook hier harder optreden en weg met die afspraken die geen ‘waarde’ hebben. Maar goed, dienstenleveranciers. Een stempel ‘MAFFIA’ is ook een kwaliteitsbeeld met ‘echte’ ‘waarde’!!!

Door Hans G. J. Topée, directeur/eigenaar van newDirections, info@newdirections.nl

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en advertenties af te stemmen op je interesses. Meer informatie over het gebruik van cookies.